یک ترکیب جدید ممکن است پیری و بیماری های وابسته به سن را آهسته کند

27 ژانویه 2021- محققان کشف کردند ترکیب جدیدی که باعث افزایش طول عمر یک کرم نماتد کوچک می شود، در موش های پیر تحلیل استخوان را کُند می کند. این نتیجه ی شگفت آور از یک مطالعه ی طولی و کاربردی بر روی 700 موش پیر در موسسه ی Buck حاصل شده است، پروژه ای که اطلاعات بزرگی را برای محققان با هدف ایجاد روش های درمانی برای کُند کردن پیری و بیماری های وابسته به سن فراهم می کند.

این مطالعه بصورت آنلاین در Journal of Bone and Mineral Research Plus منتشر گردید.

در این پروژه که چندین سال به طول انجامید، پنج آزمایشگاه در موسسه ی Buck دخیل بودند، در این تحقیقات پروفایل هر موش در طی پیر شدن بطور سریالی تعیین گردید و چندین روش درمانی که طول عمر ارگانیسم های مدل ساده را افزایش داده و یا بیماریهای عصبی را کاهش داده بود بر روی موش ها آزمایش شد.

محققان میزان تغییرات پارامترهای قابل توجه بالینی در موش های درمان نشده از جمله: گوژ پشتی(kyphosis)، گلوکز خون، ترکیب بدنی، فعالیت، اندازه گیریهای متابولیکی و پارامترهای دقیق پیری اسکلتی در استخوان، را تعیین کردند. در این مطالعه ترابایتها داده طی چندین سال جمع آوری و تجزیه و تحلیل شد.

پرفسور Simon Melov، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد موسسه باک برای تحقیقات پیری، گفت: این یک منبع منحصر به فرد است که از یک مطالعه چندین فنوتیپ پیری حاصل می شود که قبلاً هرگز مورد بررسی قرار نگرفته است. امید ما این است که این داده ها برای کسانی که در مطالعات پیش بالینی کار می کنند، این امکان را فراهم کند که آزمایشات را عملا انجام دهند تا بتوانند نقطه ی آغازی را برای آزمایش سایر مداخلات در موش ها فراهم کنند.

بنزوکسازول (Benzoxazole)، همان ترکیبی بود که در طی دوره درمان یک ساله در موش ها، پیری استخوان را تا 31 درصد کاهش داد، این ترکیب برای اولین بار در مطالعه ی منتشر شده در مجله ی  Natureدر سال 2011، به عنوان یکی از پنج ترکیب افزایش دهنده ی عمر نماتدها در آزمایشگاهLithgow ، معرفی شد.

پرفسور گوردون لیتگو، استاد و معاون موسسه ی باک، گفت: اگر شما دارویی داشته باشید که طول عمر یک حیوان ساده را که هیچ استخوانی ندارد، افزایش دهد، مطمئناً پیش بینی نمی کنید که سرعت پیری استخوان را نیز کاهش دهد. بدیهی است که مسیرهای مربوط به پیری در طول تکامل حفظ شده اند. این یافته ی جدید، نمونه ای عالی از کاربرد ترکیبات غربالگری شده در حیوانات ساده به عنوان نقطه شروع بررسی مزایای غیر منتظره و شگفت آور آنها در پستانداران است. در مقالهNature ، نوشته شده بود که "بنظر می رسد بنزوکسازول تجمعات پروتئینی مرتبط با سن را سرکوب می کند". مکانیسم عملکرد آن در استخوان موش هنوز تحت مطالعه است، اگرچه محققان می گویند این ترکیب باعث کاهش سرعت جذب استئوکلاست ها می شود، سلولهای استخوانی که در طول رشد و ترمیم فعال هستند.

پرفسور Melov، می گوید: یافته های این مطالعه ی بزرگ با انسان نیز مرتبط است، خصوصاً در مورد فنوتیپ های پیش بالینی. معیارهایی که ما استفاده کردیم همه به طور مستقیم برای پیری در انسان قابل استفاده هستند. آنها به معنای واقعی کلمه ارتباط مستقیم بالینی با انواع معیارهایی دارند که شما در انسان اندازه گیری می کنید. به عنوان مثال، برای اولین بار محققان شاهد شکستگی های خودبخودی استخوان ران موش در پیری بودند.

پرفسور Melov، می گوید: این موارد در 2.5٪ از جمعیت موش ها رخ داد که البته با شیوع شکستگی مفصل ران در افراد بالای 65 سال که از 1 تا 2.7 درصد است، تفاوت دارد. همچنین او خاطرنشان کرد که آنها یک روش جدید بدون بایاس رابرای ارزیابی کیفوز مرتبط با سن یا همان انحنای ستون فقرات، ابداع کرده اند که ممکن است زمینه را برای آزمایش مداخلات جدید فراهم کند.

پرفسور Melov،گفت: ما فکر می کنیم با استفاده از این پایگاه داده جدید می توان در منابع مورد نیاز برای کسانی که می خواهند مطالعات پیش بالینی مداخله ای را انجام دهند، صرفه جویی قابل توجهی خواهد شد. اگر کسی بخواهد یک ترکیب را در برابر یک فنوتیپ خاص پیری آزمایش کند، این پایگاه داده می تواند راجع به تعداد موش های مورد آزمایش و طول مدتی که برای دیدن نتایج لازم است، اطلاعاتی به دست آورد.

منبع:

Evans, D S., et al. (2021) Longitudinal Functional Study of Murine Aging: A Resource for Future Study Designs. Journal of Bone and Mineral Research Plus. doi.org/10.1002/jbm4.10466.

https://www.news-medical.net/news/20210127/New-compound-may-slow-aging-and-age-related-diseases.aspx